polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-21

A coupled advanced oxidation-biological process for recycling of industrial waste waters containing persistent organic contaminants

Hybrydowa technologia oczyszczania ścieków przemysłowych

W ramach rozważań dotyczących występujących w procesach oczyszczania konwencjonalnych ścieków przemysłowych niezdolności do skutecznego oddzielenia większych zanieczyszczeń toksycznych, w ramach projektu CADOX połączono procesy oksydacji chemicznej oraz biologicznej. Wykorzystanie tych procesów na etapie wstępnej przeróbki w zintegrowanym systemie procesu oczyszczania zaproponowane zostało jako rozwiązanie opłacalne przy poprawie biodegradowalności ścieków przemysłowych.

Zanieczyszczenie wody stanowi problem występujący nie tylko w krajach rozwijających się. Dzięki wprowadzeniu przepisów prawnych oraz ścisłej kontroli, Komisja Europejska jest w stanie nadzorować produkcję oraz stosowanie substancji chemicznych, jakie mogą stanowić zagrożenie dla człowieka oraz środowiska. W niektórych rejonach przemysłowych Ścieki nie są jednak oczyszczane odpowiednio z uwagi na brak dostępnych na miejscu technologii procesów oczyszczania. Projekt CADOX finansowany był przez Komisję Europejską w ramach Piątego Programu Ramowego w zamierzeniu opracowania odpowiedniej technologii eliminującej ten niedobór. Spośród dostępnych procesów technologicznych oczyszczania ścieków, właśnie procesy oksydacji przyciągnęły zainteresowanie partnerów projektu z Autonomicznego Uniwersytetu w Barcelonie. Procesy oksydacji studiowane były wszechstronnie, ponieważ z uwagi na wysoką stabilność chemiczną oraz niską biodegradowalność, zanieczyszczenia organiczne nie mogą być usuwane przez prowadzenie oczyszczania metodą konwencjonalnych technik biologicznych. Okazało się, że częściowa oksydacja ozonem rozpuszczalnych w wodzie środków owadobójczych, takich jak alachlor i atrazyna umożliwia znacznie poprawę biodegradowalności ścieków. Specyficznie rzecz biorąc, w celu dokonania oceny efektywności oksydacji ozonem pośrednich produktów przemysłu farmaceutycznego, prześledzono ewolucję stężenia zanieczyszczeń. Monitorowano szybkość mineralizacji poprzez pomiar całkowitej zawartości węgla organicznego (parametr TOC), oraz zużycia ozonu. Pomimo swojej wysokiej wydajności, proces ten jest w chwili obecnej dość drogi (dziesiątki Euro za metr sześcienny oczyszczonych ścieków). Ponadto, trudno było także osiągnąć kompletną mineralizację związków organicznych, ale oksydacja ozonem zapewniła możliwość połączenia procesu z oczyszczaniem wtórnym. W oparciu o wyniki eksperymentalne zoptymalizowano warunki uzyskane po oksydacji ozonem, by spełnić wymagania kolejnej aplikacji zaawansowanego procesu oksydacji prowadzonego z wykorzystaniem promieniowania słonecznego. Próby prowadzone na linii pilotażowej umożliwiły cenne rozeznanie potencjalnej metody oczyszczania ścieków przy użyciu metody reakcji foto-Fentona, poprzedzającej drugi etap bardzo taniego oczyszczania biologicznego.