Wcześniactwo
Poniższy tekst jest tłumaczeniem transkrypcji przygotowanej przez SI.
00:00:03:24 - 00:00:10:03
Podcast CORDIScovery
00:00:10:05 - 00:00:16:04
Abigail Acton
Zapraszamy do podcastu CORDIScovery!
00:00:16:06 - 00:00:46:06
Abigail Acton
Dzień dobry i zapraszam do wysłuchania nowego odcinka podcastu CORDIScovery! Z tej strony Abigail Acton. Każdego roku w Europie przedwcześnie rodzi się około 500 000 dzieci, z których część umiera z powodu wcześniactwa. Jeden na dziesięć noworodków na świecie jest wcześniakiem. Narodziny przed 37. tygodniem ciąży może niekorzystnie wpływać na płuca, powodować ślepotę i zaburzać rozwój mózgu. W niektórych przypadkach dochodzi do zgonu noworodka. Światowa Organizacja Zdrowia poinformowała niedawno, że każdego dnia umiera około 6400 noworodków, co stanowi prawie 47% wszystkich zgonów dzieci poniżej piątego roku życia.
00:00:46:08 - 00:00:59:14
Abigail Acton
UE finansuje badania mające na celu znalezienie sposobów na złagodzenie skutków wcześniactwa i, w miarę możliwości, zapobieganie przedwczesnym porodom. Dziś wysłuchamy trojga naukowców, którzy opracowali nowe metody pozwalające pomagać wcześniakom i ich rodzicom.
00:00:59:16 - 00:01:01:12
Nieznane
Podcast CORDIScovery
00:01:01:14 - 00:01:18:11
Abigail Acton
Audrey van der Meer jest dyrektorką Laboratorium Neuronauki Rozwojowej i profesorem neuropsychologii na Norweskim Uniwersytecie Nauki i Technologii w Trondheim. W kręgu jej zainteresowań znajduje się w szczególności mózg niemowlęcia, w tym jego niezwykła plastyczność i zdolność uczenia się od pierwszego dnia życia. Dzień dobry, Audrey.
00:01:18:13 - 00:01:20:11
Audrey van der Meer
Dzień dobry, Abigail.
00:01:20:13 - 00:01:39:10
Abigail Acton
Isabel Hoffmann działa w branży deep-tech. Wykorzystując technologię i współpracę, stawia sobie za cel tworzeniem świata, w którym żywność przyczynia się do zdrowia, a nie do chorób społecznych. Jej firma, Tellspec, opracowuje innowacyjne sposoby personalizacji odżywiania, aby wspomóc prawidłowy rozwój wcześniaków. Dzień dobry, Isabelle.
00:01:39:12 - 00:01:41:11
Isabel Hoffmann
Dzień dobry, Abigail. Dziękuję.
00:01:41:13 - 00:02:00:17
Abigail Acton
Julien Penders jest współzałożycielem Bloomlife, firmy projektującej technologie ubieralne i analizy predykcyjne wspierające zdrowie prenatalne. Opracowane przez Bloomlife urządzenie jest połączone z systemem analizy danych, dzięki czemu poprawia dostępność opieki, dostarcza spersonalizowane informacje zwrotne dla matek oraz pomaga lekarzom w przewidywaniu powikłań podczas ciąży i postępowaniu z nimi. Dzień dobry, Julien.
00:02:00:19 - 00:02:02:22
Julien Penders
Dzień dobry, Abigail. Dziękuję za zaproszenie.
00:02:02:24 - 00:02:03:13
Abigail Acton
Miło mi Ciebie gościć.
00:02:04:06 - 00:02:21:24
Abigail Acton
Audrey, najpierw zwrócę się do ciebie. W projekcie AIM_COACH powstały eleganckie eksperymenty służące do analizy sygnałów w mózgu noworodków i małych dzieci. Umożliwiają one dokładniejsze badanie prawidłowego i nieprawidłowego rozwoju mózgu u noworodków urodzonych w terminie oraz wcześniaków. Co może się stać z mózgiem wcześniaka? Audrey.
00:02:22:01 - 00:02:59:02
Audrey van der Meer
Poród przed 37. tygodniem ciąży negatywnie wpływa na możliwości pełnego rozwoju mózgu i proces mielinizacji. W trzecim trymestrze ciąży, czyli właśnie wtedy, gdy rodzi się wcześniak, w mózgu zachodzi proces intensywnego fałdowania. Wcześniactwo wydaje się negatywnie wpływać na ten proces. Fałdowanie nie jest więc tak rozległe, jak u dzieci urodzonych w terminie.
00:02:59:04 - 00:03:00:20
Abigail Acton
Czy możesz wyjaśnić, czym jest mielinizacja, Audrey?
00:03:01:00 - 00:03:20:13
Audrey van der Meer
Mielinizacja polega na tworzeniu otoczki tłuszczowej i osłonki mielinowej wokół komórek mózgowych. Słaba mielinizacja spowalnia przetwarzanie informacji w mózgu i zmniejsza ilość pofałdowań mózgowych. Efektem jest zmniejszenie powierzchni i objętości kory mózgowej.
00:03:20:15 - 00:03:28:06
Abigail Acton
Rozumiem. Z tego co wiem, istotna jest tu też rola strumienia grzbietowego. Czy możesz wyjaśnić, czym jest strumień grzbietowy i jak na niego wpływają te procesy?
00:03:28:08 - 00:03:57:09
Audrey van der Meer
W ludzkim mózgu znajdują się dwa strumienie przetwarzania wzrokowego, zwane strumieniem grzbietowym i strumieniem brzusznym. Strumień brzuszny biegnie z tylnej części głowy do obszarów skroniowych wokół uszu. Uczestniczy on głównie w rozpoznawaniu obiektów i postrzeganiu kolorów. Ważną cechą dotyczącą strumienia brzusznego jest to, że rozwija się on głównie po narodzinach.
00:03:57:14 - 00:04:26:24
Audrey van der Meer
Zatem wcześniactwo nie wpływa na rozwój strumienia brzusznego, natomiast strumień grzbietowy, biorący swój początek w korze wzrokowej w tylnej części głowy i biegnący aż do kory ruchowej na jej czubku, rozwija się już w okresie prenatalnym. Dzieje się to głównie w ostatnim trymestrze ciąży. Przedwczesny poród ma tym samym negatywny wpływ na rozwój strumienia grzbietowego.
00:04:27:04 - 00:04:38:06
Audrey van der Meer
Wydaje się, że rozwój strumienia grzbietowego ulega zakłóceniu w taki czy inny sposób. Nie wiemy dokładnie, co się dzieje, ale przyczyną jest zbyt wczesne urodzenie się dziecka.
00:04:38:10 - 00:04:44:07
Abigail Acton
Dobrze więc… Ale co to właściwie oznacza w kontekście rozwoju dziecka? Czym się objawia po urodzeniu?
00:04:44:09 - 00:05:21:09
Audrey van der Meer
Istnieje kilka typowych testów funkcji strumienia grzbietowego, które obejmują integrację sensoryczno-motoryczną, planowanie działania, wyczucie czasu, kontrolę prospektywną, zdolność do przewidywania tego, co wydarzy się w najbliższej przyszłości, a także postrzeganie odległości, prędkości, kierunku i czasu do kolizji. U części wcześniaków występuje nieprawidłowe działanie strumienia grzbietowego, co oznacza, że mają trudności z interakcją z poruszającymi się obiektami w otaczającym je świecie.
00:05:21:12 - 00:05:30:14
Abigail Acton
Dobrze więc… W jaki sposób wasz zespół badał procesy faktycznie zachodzące w mózgach niemowląt i co ustalił? Jakie były wasze cele i jak jest zrealizowaliście? Musiało być to nie lada wyzwanie.
00:05:30:16 - 00:06:00:19
Audrey van der Meer
Niewątpliwie tak. W ciągu kilku lat przebadaliśmy prawie 500 niemowląt w pierwszym roku życia, używając naszego systemu EEG. Składa się on ze 128 elektrod zszytych razem w formie siatki, którą zakłada się na głowę dziecka. Czaszka niemowlęcia jest znacznie cieńsza niż u osoby dorosłej, a dzieci zwykle mają mało włosów.
00:06:00:24 - 00:06:17:13
Audrey van der Meer
Dzięki temu rejestrujemy elektryczną aktywność mózgu ze skóry głowy. EEG nie wysyła żadnych sygnałów do mózgu dziecka. Jedynie rejestruje aktywność elektryczną mózgu. Taka aktywność jest obecna u każdego żywego człowieka.
00:06:17:15 - 00:06:29:16
Abigail Acton
Na ile skutecznie komputery były w stanie wychwytywać tę aktywność mózgu? Czy udało się wam zebrać informacje w przypadku każdego dziecka, któremu założyliście siatkę z czujnikami, czy też było to trudne?
00:06:29:18 - 00:06:58:08
Audrey van der Meer
Po założeniu dzieciom siatki na głowę umieszczamy je w foteliku dziecięcym przed dużym ekranem, na którym wyświetlamy piłki zbliżające się do siebie na kursie kolizyjnym i niejako eksplodujące dziecku w twarz. Dziecko musi zareagować, ponieważ te zbliżające się piłki poruszają się z różnymi prędkościami.
00:06:58:13 - 00:07:29:13
Audrey van der Meer
Dziecko musi przewidzieć, kiedy piłka uderzy je w twarz. Daje o tym znać, mrugając, podnosząc ręce lub uchylając się. Dodatkowo rejestrujemy też reakcję mózgu związaną z nadchodzącym zjawiskiem, która zachodzi w tylnej części mózgu w korze wzrokowej. Wykorzystując sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe, nauczyliśmy komputer wykrywania tych konkretnych reakcji mózgu.
00:07:29:13 - 00:07:52:16
Audrey van der Meer
Przebadaliśmy 50 małych dzieci, zanim zaczęły raczkować, oraz 50 starszych, które już zaczęły raczkować. Nauczyliśmy komputer automatycznego wykrywania tych fal mózgowych. Odnotowaliśmy skuteczność na poziomie 77%, co jest niezwykłe, biorąc pod uwagę, że mówimy o danych dotyczących mózgu niemowlęcia.
00:07:52:17 - 00:07:59:19
Abigail Acton
To fantastyczne. Jak rozumiem oznacza to, że w 77% przypadków komputer był w stanie poprawnie zinterpretować to, co działo się w mózgu dziecka?
00:07:59:23 - 00:08:01:07
Audrey van der Meer
Tak. Zgadza się.
00:08:01:07 - 00:08:09:24
Abigail Acton
To naprawdę fantastyczne. Czy wszystkie badane dzieci były wcześniakami? Zakładam, że była też grupa kontrolna złożona z dzieci urodzonych w terminie.
00:08:10:04 - 00:08:19:03
Audrey van der Meer
Tak. Początkowo badaliśmy tylko dzieci urodzone w terminie. Zamierzamy zastosować nasze algorytmy do wcześniaków na późniejszym etapie.
00:08:19:05 - 00:08:29:18
Abigail Acton
Doskonale. Liczymy, że uda nam się zobaczyć, jaki jest wpływ wcześniactwa na sposób, w jaki mózg funkcjonuje w reakcji na piłki zbliżające się do twarzy dziecka na ekranie komputera.
00:08:29:19 - 00:08:31:08
Audrey van der Meer
Tak. Zgadza się.
00:08:31:14 - 00:08:41:09
Abigail Acton
Dobrze więc… Przyszła mi na myśl kwestia koloru piłek. Czy wykluczyliście ewentualność, że jaskrawoczerwona piłka i jaskrawozielone piłki mogą wywoływać u dzieci różne reakcje?
00:08:41:11 - 00:08:46:00
Audrey van der Meer
Nie, mamy piłkę różnokolorową.
00:08:46:04 - 00:08:46:24
Abigail Acton
Coś jak piłka plażowa?
00:08:47:00 - 00:08:50:10
Audrey van der Meer
Tak, dokładnie. Obraca się ona w kierunku dziecka.
00:08:50:12 - 00:08:59:09
Abigail Acton
Dobrze więc… Rozumiem. Dobrze więc… Świetnie. Jaki jest cel tych badań? W jaki sposób wasze odkrycia mogą zostać wykorzystane do pomocy dzieciom rozwijającym się w innym tempie?
00:08:59:13 - 00:09:43:22
Audrey van der Meer
W przypadku gdy reakcje mózgu konkretnego dziecka są nieprawidłowe, wprowadzamy, gdy dziecko siedzi w foteliku i obserwuje piłki, indywidualnie dopasowaną pętlę sprzężenia zwrotnego. Na przykład, jeśli dane dziecko ma trudności z interpretacją szybko zbliżających się piłek, możemy je spowolnić lub dodać dźwięk, który zbliża się do dziecka w podobny sposób co piłka. Dzięki temu dziecko ma do dyspozycji bogatsze informacje i może łatwiej uczyć się zdolności percepcyjnych.
00:09:43:24 - 00:09:57:13
Abigail Acton
Chodzi o to, by umożliwić dziecku rozpoznanie czegoś, czego nie jest w stanie rozpoznać z powodu skutków wcześniactwa, poprzez stymulację słabiej rozwiniętych części mózgu.
00:09:57:15 - 00:10:04:22
Audrey van der Meer
Dzięki temu mogą dokładniej przetwarzać informacje o zbliżających się obiektach, a to będzie dla nich przydatne także w codziennym życiu.
00:10:05:01 - 00:10:08:07
Abigail Acton
Wspomaga to budowę mózgu i zwiększa komunikację neuronalną w tej części.
00:10:08:07 - 00:10:33:17
Audrey van der Meer
Tak, dokładnie. Wzrokowa percepcja ruchu jest bardzo ważną funkcją mózgu, ponieważ musimy być w stanie określić odległość, aby ocenić, kiedy coś się z nami zderzy lub kiedy my zderzymy się z innymi poruszającymi się obiektami. To bardzo ważne. Wydaje się, że kluczem do tego jest strumień grzbietowy.
00:10:33:19 - 00:10:38:17
Audrey van der Meer
Zapóźnienia w rozwoju tych zdolności wydają się często występować u wcześniaków.
00:10:38:20 - 00:10:45:15
Abigail Acton
Dobrze więc… W jaki sposób chcecie to wykorzystać? Czy rozwiązanie to pomoże w leczeniu dzieci z ryzykiem zaburzeń neurologicznych?
00:10:45:18 - 00:11:07:21
Audrey van der Meer
Tak, mamy nadzieję, że pozwoli ono lekarzom na wcześniejsze diagnozowanie dzieci z grupy ryzyka. Oczywiście, jeśli będzie można stawiać diagnozę wcześniej, powiedzmy w pierwszym roku życia, trzeba także rozpocząć prace nad programami interwencyjnymi, aby pomóc dzieciom lepiej rozwinąć te funkcje strumienia grzbietowego.
00:11:07:23 - 00:11:15:18
Abigail Acton
To naprawdę fantastyczne. Niezwykle ciekawe badania. Dziękuję bardzo, Audrey, że nam o tym opowiedziałaś. Czy ktoś ma jakieś pytania lub uwagi? Zgadza się. Proszę, Isabel.
00:11:15:20 - 00:11:19:22
Isabel Hoffmann
Zgadza się. Jestem ciekawa, w jakim wieku są te niemowlęta.
00:11:19:24 - 00:11:45:06
Audrey van der Meer
Badaliśmy je w dwóch grupach, obejmujących małe dzieci, które nie zaczęły jeszcze raczkować, i starsze, już raczkujące, w wieku około 10-12 miesięcy. Było to związane z faktem, że początek samodzielnego poruszania się daje impuls do rozwoju zarówno systemom percepcyjnym, jak i mózgowi.
00:11:45:24 - 00:12:06:15
Abigail Acton
Muszą samodzielnie znaleźć swoje miejsce w świecie. W ten sposób zaczynają ćwiczyć tę część mózgu. Doskonale. Dobrze więc… Dziękuję ci bardzo. Dobre pytanie. Isabel, teraz kolej na ciebie. Czas, abyś ty opowiedziała o swoich badaniach. W projekcie Preemie podjęliście kluczowy problem w opiece nad wcześniakami, jakim jest precyzyjne i szybkie zaspokajanie ich indywidualnych potrzeb żywieniowych, aby zapewnić im jak najlepszy start.
00:12:06:17 - 00:12:12:11
Abigail Acton
Czy możesz powiedzieć, co powinno zawierać mleko podawane wcześniakom?
00:12:12:13 - 00:12:37:00
Isabel Hoffmann
Audrey mówiła, że wcześniaki pomijają etap tak zwanego transferu przezłożyskowego, który ma miejsce w ostatnim trymestrze ciąży, kiedy dziecko pobiera od matki mnóstwo tłuszczu i białka, które wspomagają rozwój płuc i układu neurologicznego. U nich taki proces nie ma sposobności zajść.
00:12:37:02 - 00:13:05:11
Isabel Hoffmann
Dlatego u wcześniaków występują wspomniane deficyty i niepełnosprawności. Niestety mleko matki nie jest przystosowane do potrzeb wcześniaków. Kiedy wcześniak przyjdzie na świat, oczywiście najlepszą rzeczą, jaką możemy dać wcześniakowi lub jakiemukolwiek innemu niemowlęciu, jest mleko matki. Jego wyjątkowość polega na tym, że zawiera oligosacharydy. Odkryto już ponad 200 oligosacharydów.
00:13:05:13 - 00:13:29:17
Isabel Hoffmann
Są to cukry, które pomagają osiedlić się pożytecznym bakteriom w układzie pokarmowym niemowlęcia. Są to swego rodzaju nasiona dobrych bakterii. Wzmacniają układ odpornościowy dzieci i są bardzo ważne. Oligosacharydy są o tyle wyjątkowe, że trudno je zsyntetyzować. Do tej pory otrzymaliśmy tylko jeden z 200.
00:13:29:23 - 00:13:56:16
Isabel Hoffmann
Dlatego do karmienia tych małych dzieci musimy używać mleka matki. Jest ono jednak ubogie w tłuszcze i białka, a w szczególności w kwasy tłuszczowe wspomagające rozwój mózgu. A jak przed chwilą słyszeliśmy, bez kwasów tłuszczowych mózg nie rozwija się prawidłowo.
00:13:56:18 - 00:14:00:05
Isabel Hoffmann
Dlatego musimy wzmocnić mleko matki.
00:14:00:07 - 00:14:04:17
Abigail Acton
W jaki więc sposób wzbogaca się obecnie mleko matki w ważne składniki?
00:14:04:17 - 00:14:35:01
Isabel Hoffmann
Na oddziałach intensywnej terapii noworodków obowiązują określone wytyczne. Są też zalecenia Europejskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci. Trudno ich jednak przestrzegać, ponieważ mleko matki zmienia się z dnia na dzień i z tygodnia na tydzień. Podobnie jak dieta od matki.
00:14:35:01 - 00:15:13:22
Isabel Hoffmann
Aby dodać wzmacniacze do mleka, musimy zbadać rzeczywiste ludzkie mleko. I tu właśnie pojawia się trudność, dotycząca stworzenia instrumentu, który pozwoli zmierzyć ludzkie mleko, a następnie dodać i obliczyć niezbędne substancje wzmacniające. Na zatłoczonym oddziale intensywnej terapii noworodków zazwyczaj pielęgniarki nie mają czasu na wykonanie tych obliczeń, a powinny być one wykonywane nie tylko na podstawie masy ciała, ale także na podstawie czynników ryzyka.
00:15:13:22 - 00:15:32:08
Isabel Hoffmann
Dzięki mogą cierpieć na dysplazję oskrzelowo-płucną, która jest bardzo powszechna i generalnie podobna do astmy, i potrzebują więcej energii, aby móc oddychać. W związku z tym istnieją dodatkowe wytyczne dotyczące konkretnych sytuacji.
00:15:32:10 - 00:15:47:00
Abigail Acton
Wygląda na to, że obecny system jest dość skomplikowany, a jednocześnie niezbyt wyrafinowany, ponieważ nie jest ukierunkowany na indywidualne potrzeby, indywidualny skład mleka matki, indywidualne potrzeby niemowląt. Czy zgodzisz się z tym?
00:15:47:06 - 00:15:47:23
Isabel Hoffmann
Tak.
00:15:48:04 - 00:15:50:19
Abigail Acton
Co w tym kontekście wyróżnia rozwiązanie Preemie?
00:15:51:00 - 00:16:18:09
Isabel Hoffmann
Tak. System Preemie został zaprojektowany jako spersonalizowany system do karmienia wcześniaków. Mierzymy mleko matki w ciągu kilku sekund, obliczamy niezbędne wzmocnienie z pomocą uczenia maszynowego i uwzględnieniem wytycznych oraz dostarczamy natychmiastowe wyniki. Dzięki temu położna dokładnie wie, ile wzmacniacza ma dodać na określoną ilość mleka.
00:16:18:09 - 00:16:25:22
Abigail Acton
Pobiera próbkę, wrzuca ją do wody, czy umieszcza w urządzeniu? Jak to wygląda?
00:16:26:02 - 00:16:33:03
Isabel Hoffmann
Nie, musi odmierzyć wzmacniacz, a następnie dodać go do mleka.
00:16:33:08 - 00:16:36:11
Abigail Acton
Rozumiem. Ale jak określić, co znajduje się w mleku matki?
00:16:37:00 - 00:17:05:23
Isabel Hoffmann
Tak. System Preemie ma tak zwany czujnik Preemie, który jest po prostu spektrometrem. Wystarczy wpuścić dwie krople mleka. 0,35 mililitra. Ilość mleka używana do badania jest więc znikoma. Naciskamy przycisk i przytrzymujemy go przez 2 sekundy. 2 do 5 sekund później pojawiają wyniki składu mleka pod względem zawartości białka, tłuszczu i kwasów tłuszczowych, kalorii i węglowodanów.
00:17:05:23 - 00:17:08:24
Abigail Acton
Dostępne są też wytyczne pomagające zastosować wzmacniacz.
00:17:09:01 - 00:17:15:20
Isabel Hoffmann
Jeśli położna zdecyduje się użyć tego mleka. Może bowiem jedynie poprosić o obliczenia. Tak.
00:17:15:24 - 00:17:25:10
Abigail Acton
Dobrze więc… To naprawdę fantastyczne. To brzmi genialnie. To naprawdę fantastyczne. Na jakim etapie prac nad urządzeniem jesteście? Czy któraś z funkcji jest szczególnie popularna? Czy jest na nie zapotrzebowanie?
00:17:25:12 - 00:17:48:09
Isabel Hoffmann
Zgadza się. Samo urządzenie nie jest skomplikowane, ale prace nad oprogramowaniem to już inna historia. Oprogramowanie wykonujące obliczenia wraca na koniec kolejki. Dzięki temu można dać neonatologowi wyobrażenie o wprowadzonym wzmocnieniu i całkowitym żywieniu dziecka w danym dniu. I przedstawić to w kategoriach przyrostu wagi dziecka na wykresach.
00:17:48:10 - 00:18:13:09
Isabel Hoffmann
Mamy narzędzie, które pozwala neonatologom zrozumieć, czy przyrost masy nie jest zbyt powolny, czy dziecko dojada, czy czegoś nie należy zmienić. Przeprowadziliśmy już wstępne badania kliniczne w Turynie, we Włoszech, a 1 maja rozpoczniemy pełnoprawne badania kliniczne w Southampton.
00:18:13:09 - 00:18:27:17
Isabel Hoffmann
Przypuszczalnie zajmie ono co najmniej kolejny rok, jeśli nie półtora, i wiąże się z koniecznością przestrzegania nowych wytycznych w zakresie certyfikacji. Obowiązują od 2022 roku i obejmują nie tylko certyfikację urządzeń medycznych, ale także oprogramowania.
00:18:27:18 - 00:18:41:10
Abigail Acton
Rozumiem. Czyli jesteście w trakcie certyfikacji. Domyślam się, że spodziewacie się pomyślnego przejścia procedur. Kiedy można spodziewać się wejścia produktu na rynek?
00:18:41:10 - 00:18:44:07
Isabel Hoffmann
Celujemy w połowę 2025 roku.
00:18:44:12 - 00:18:59:06
Abigail Acton
To naprawdę fantastyczne. To już niedługo. Cóż, dziękuję! To bardzo ciekawe. To dużo pracy. Wiem, że dużo podróżujesz i jest to bardzo wymagające. Masz firmę, którą sama stworzyłaś. Do tego dochodzi jeszcze ten projekt. Co skłoniło cię do zaangażowania się w to wszystko?
00:18:59:08 - 00:19:25:14
Isabel Hoffmann
Sama firma wzięła się z analizy odżywiania i tego, co jemy na co dzień. I jak nieprzejrzysty jest system żywnościowy i wszystko, czego potrzebujemy jako konsumenci, aby egzekwować odpowiedzialność od przemysłu spożywczego. Tak to się zaczęło. Ale celem było stworzenie małego urządzenia konsumenckiego do skanowania produktów spożywczych.
00:19:25:16 - 00:19:47:21
Isabel Hoffmann
Coś takiego wymaga ogromnych środków. A takowych nie mieliśmy. Musieliśmy się więc skupić na czymś konkretnym. Jedna z naszych pracownic miała siostrę, która urodziła wcześniaka. Ciężko to przeżywała. Codziennie przychodziła do pracy z płaczem.
00:19:47:23 - 00:20:09:01
Isabel Hoffmann
Zaczęłam się temu przyglądać i zorientowałam się, że tamten szpital nawet nie stosował żadnych wzmacniaczy do mleka. Nie przeprowadził nawet standardowego wzmacniania. Pomyślałam więc, że problem polega na tym, że nie wiedzą, od czego zacząć. Nawet oni nie byli w stanie przeanalizować ludzkiego mleka.
00:20:09:06 - 00:20:19:19
Isabel Hoffmann
Jak więc mają postępować od przestrzegania jakichkolwiek wytycznych? Pomyślałam, że to idealny obszar zastosowania dla dobrego czujnika. I tak opracowaliśmy nasz drugi czujnik.
00:20:19:20 - 00:20:28:03
Abigail Acton
To naprawdę fantastyczne. Doskonała robota. Dziękuję. Wspaniałe. Czy ktoś ma jakieś pytania do Isabelle? Julien. Tak, proszę.
00:20:28:05 - 00:20:48:19
Julien Penders
Świetna robota Isabel. Mam pytanie: zakładam, że stan wiedzy medycznej ewoluuje z czasem, a jeśli tak jest, czy myślicie o zastosowaniu tej samej technologii, aby pomóc matce, gdy już wróci do domu po urodzeniu wcześniaka. Aby mogła modyfikować wzmocnienie w oparciu o zmieniające się potrzeby?
00:20:48:21 - 00:21:08:07
Isabel Hoffmann
Tak, mam nadzieję, że to będzie możliwe i że urządzenie, dzięki temu, że bardzo łatwe w użyciu, pozostanie w rękach matki, żeby je po prostu mogła przynieść ze szpitala. Ale najpierw musimy wykonać kolejne małe kroki, przede wszystkim urządzenie musi zostać certyfikowane.
00:21:08:07 - 00:21:32:11
Isabel Hoffmann
Po drugie, musimy udowodnić, że naprawdę pomaga. Na przykład zmniejszyć o 4% występowanie martwiczego zapalenia jelit, o 4% dysplazji oskrzelowo-płucnej i o 10% sepsy. To trzy częste choroby u wcześniaków. Potrzebujemy jednak znacznie więcej danych, aby uzyskać certyfikację i akceptację lekarzy.
00:21:32:16 - 00:21:50:22
Isabel Hoffmann
Być może za kilka lat we wszystkich szpitalach pojawią się czujniki, które matka będzie mogła wypożyczyć, podobnie jak teraz wypożycza się laktatory. Pamiętam, że kiedy rodziłam pierwsze dziecko, laktatorów nie było na rynku. Trzeba było udać się do szpitala.
00:21:50:22 - 00:21:55:06
Isabel Hoffmann
Wyobrażam sobie, że stanie się to za kilka lat.
00:21:55:11 - 00:21:57:01
Abigail Acton
To naprawdę fantastyczne. Wspaniale, prawda?
00:21:57:03 - 00:21:57:11
Julien Penders
Dziękuję.
00:21:57:12 - 00:22:17:17
Abigail Acton
To fantastyczne. To niesamowite. Wspaniale jest widzieć, jak wszystkie te nowoczesne technologie są wykorzystywane w tak praktycznych zastosowaniach. Apropos, może przejdziemy teraz do ciebie, Julien. Projekt WISH umożliwił firmie Bloomlife, która go realizuje, ukończenie prac nad urządzeniem ubieralnym, które pozwala przewidzieć i wykryć początek przedwczesnego porodu.
00:22:17:17 - 00:22:33:15
Abigail Acton
Przyjrzeliśmy się skutkom wcześniactwa i temu, jak możemy je złagodzić poprzez odpowiednie odżywianie. A może by tak spróbować całkowicie go uniknąć? Dlaczego wcześniactwo? Jest wiele obszarów, w których rozwijana jest telemedycyna i urządzenia ubieralne, ale zdecydowaliście się przeanalizować właśnie to rozwiązanie. Co was do tego skłoniło?
00:22:33:16 - 00:22:59:10
Julien Penders
To świetne pytanie. Zainteresowanie okresem prenatalnym wyszło z mojego osobistego doświadczenia. Pierwsza ciąża mojej żony była dla mnie pierwszym dowodem na istnienie luk w technologiach i w danych, jeśli chodzi o opiekę prenatalną. W moim przypadku mieliśmy szczęście, że ciążą okazała się bezpieczna i zdrowa, ale nie obyło się bez obaw i niepewności co do tego, w jaki stanie jest dziecko, oraz co robić, a czego nie robić w związku z ruchami dziecka.
00:22:59:11 - 00:23:21:13
Julien Penders
Miałem poczucie, że coś może pójść nie tak. Wkrótce potem w ciążę zaszła moja siostra – i urodziła bliźniaki w 33 tygodniu. Moi dwaj siostrzeńcy musieli spędzić kilka tygodni na intensywnej terapii. To było bardzo trudne emocjonalnie zarówno dla mojej siostry, jak i dla mnie. Mimo że przyglądałem się temu z dystansu. Właśnie wtedy zaczęło mnie interesować wcześniactwo.
00:23:21:15 - 00:23:40:24
Julien Penders
Chciałem się przekonać, jak nowoczesna technologia mogłaby pomóc wykryć wcześniej to ryzyko. A to pozwoliłoby wcześniej interweniować. Jeśli spojrzeć na to z globalnej perspektywy, przypadek mojej siostry nie był wyjątkowy. Każdego roku na świecie rodzi się 50 milionów wcześniaków, a 1 milion z nich nie dożyje piątego roku życia z powodu następstw przedwczesnego porodu.
00:23:41:01 - 00:24:00:01
Julien Penders
Wcześniactwo jest głównym zabójcą dzieci poniżej piątego roku życia. Dlatego uważam, że innowacje, o których rozmawialiśmy wcześniej, są świetne, gdyż pomagają zmniejszyć te statystyki. Ale musimy być w stanie poradzić sobie także z późniejszymi konsekwencjami. Dobrze więc… Z naszej perspektywy lepsza technologia powinna prowadzić do lepszych danych.
00:24:00:01 - 00:24:06:15
Julien Penders
Te lepsze dane pomogą nam z kolei zmniejszyć obciążenie związane ze skutkami wcześniactwa. Tu właśnie wkracza projekt WISH.
00:24:06:17 - 00:24:12:17
Abigail Acton
Dobrze więc… Opowiedz mi proszę o obecnych sposobach monitorowania zdrowia matki i dziecka oraz o tym, jak można je ulepszyć.
00:24:12:19 - 00:24:33:18
Julien Penders
Muszę stwierdzić, że zdrowie i ogólnie dobre samopoczucie matki przez długi czas były obszarem, o którym nauka zapomniała. Lekarze używają do dziś technologii wprowadzonej w latach siedemdziesiątych. To Cogito Program. Urządzenie z wagą stawiane obok mamy. Jest używane już od prawie 55 lat.
00:24:33:20 - 00:24:49:02
Julien Penders
Lekarze podejmują bardzo ważne decyzje. Rozpatrują przypadek ciężarnej mamy i jej dziecka w oparciu o bardzo ograniczone dane zebrane podczas wizyt w klinice. To właśnie jest luka w technologii i danych, którą staramy się wypełnić dzięki projektowi WISH.
00:24:49:05 - 00:24:52:14
Abigail Acton
Rozumiem. Dobrze więc… Jak opracowaliście te rozwiązania?
00:24:52:16 - 00:25:18:11
Julien Penders
Projekt polegał na opracowaniu ubieralnego czujnika, który mógłby być używany w okresie prenatalnym. Jest to plaster umieszczany na podbrzuszu ciężarnej kobiety. Mierzy on szereg parametrów fizjologicznych mamy i dziecka, a także wykorzystuje fizjologiczny biomarker cyfrowy, który opracowaliśmy podczas projektu, aby wykryć początek porodu, w tym także przedwczesnego porodu.
00:25:18:11 - 00:25:45:24
Julien Penders
Kobieta może go nosić kilka godzin dziennie. Analizujemy dane w oparciu o ten biomarker, a następnie określamy ryzyko porodu. O tym ryzyku można poinformować pacjentkę lub lekarza, jeśli okaże się zbyt wysokie. Wtedy lekarz może podjąć decyzje o hospitalizacji matki, jeśli ma już ona skurcze.
00:25:45:24 - 00:26:06:11
Abigail Acton
Monitorowanie odbywa się w domowym zaciszu. Oznacza to znacznie mniej stresu związanego wizytami w szpitalach i gabinetach lekarskich. Ponadto, jest ono wykonywane w czasie rzeczywistym. Czujnik zbiera dane, które są automatycznie przesyłane do chmury, gdzie mogą być przekazywane osobom posiadającym hasło dostępu lub stosującym inne uwierzytelnianie.
00:26:06:11 - 00:26:07:13
Abigail Acton
Jak to działa?
00:26:07:15 - 00:26:32:22
Julien Penders
Już wyjaśniam. Wyobraźmy sobie urządzenie podłączone poprzez czujnik. Dane są wstępnie przetwarzane w czujniku, a następnie wysyłane do chmury. W chmurze działa sztuczna inteligencja, która wyodrębnia marker z danych fizjologicznych. Następnie oblicza prawdopodobieństwo, że kobieta zacznie rodzić, a informacja ta jest przekazywana lekarzowi oraz rodzicom. To na ich podstawie podejmuje się ewentualne decyzje kliniczne.
00:26:33:00 - 00:26:41:19
Abigail Acton
Rozumiem. I chyba może również mierzyć tętno płodu, co oczywiście daje kobiecie dużo spokoju. Podobnie zresztą jak lekarzowi.
00:26:41:22 - 00:27:01:07
Julien Penders
To część prac przeprowadzonych przez nas po projekcie WISH, który koncentruje się na identyfikacji wczesnych oznak rozpoczęcia porodu. Rozwijamy dalej te aplikacje, aby wykorzystać czujnik do pomiaru wielu innych parametrów, skoro jest już na brzuchu kobiety. Jednym z tych parametrów jest tętno płodu.
00:27:01:07 - 00:27:14:05
Julien Penders
To tak jakby druga strona równania. Chcemy wiedzieć, kiedy kobieta zacznie rodzić. Chcemy też wiedzieć, czy z dzieckiem jest wszystko w porządku. Nasz sprzęt udostępnia te informacje. Technologia, którą opracowaliśmy, pozwala nam robić jedno i drugie.
00:27:14:07 - 00:27:20:15
Julien Penders
Są sposoby, aby określić, kiedy rozpocznie się poród, ale także sprawdzić, czy z dzieckiem jest wszystko w porządku.
00:27:20:17 - 00:27:32:18
Abigail Acton
Brzmi fantastycznie. Na jakim etapie prac jesteście? Trwają zdaje się badania kliniczne na prototypach. Jak przebiegają? Być może nasi słuchacze byliby zainteresowani tym urządzeniem. Co możecie im powiedzieć?
00:27:32:21 - 00:27:56:00
Julien Penders
Pracujemy tak ciężko i tak szybko, jak to możliwe, aby wprowadzić je na rynek. Projekt WISH był dla nas bardzo ważny, ponieważ umożliwił opracowanie cyfrowego biomarkera, a także jego walidację i przeprowadzenie prospektywnego badania klinicznego. Badanie pozwala nam więc dowieść, że jesteśmy w stanie wykryć poród z odpowiednią dokładnością.
00:27:56:02 - 00:28:17:07
Julien Penders
Do momentu zdiagnozowania porodu kobieta nie musi jechać do szpitala. Było to dla nas bardzo ważne. Teraz następnym krokiem jest dla nas dalsza walidacja urządzenia i biomarkera, uzyskanie zatwierdzenia regulacyjnego w Europie i oznakowanie CE, a następnie oddanie technologii w ręce kobiet ciężarnych i lekarzy.
00:28:17:08 - 00:28:27:01
Abigail Acton
To naprawdę fantastyczne. Nie ukrywam, że to brzmi świetnie. Naprawdę obiecująco. Chyba macie już zgodę FDA, a obecnie się ubiegacie się o znak CE na Europę. Tak?
00:28:27:03 - 00:28:41:17
Julien Penders
Tak, zgadza się. Pierwsze zezwolenie FDA dotyczyło tętna płodu i było to pierwsze zezwolenie, jakie otrzymaliśmy. Nadal musimy pracować nad uzyskaniem zgody na system wykrywania. I faktycznie dążymy do zdobycia znaku CE.
00:28:41:21 - 00:28:49:15
Abigail Acton
To naprawdę fantastyczne. Doskonałe. Dziękuję. To prawdziwa innowacja. Julien. Świetnie.
00:28:49:17 - 00:29:16:08
Isabel Hoffmann
Zgadza się. Kiedy cię słuchałam, pomyślałam, że u niektórych dzieci w wieku prenatalnym występują oznaki świadczące, że lepiej byłoby im poza łonem matki, na przykład z powodu niewydolności łożyskowej lub podobnych schorzeń. Czy można wykorzystać wasze urządzenie, by wywołać poród w przypadku dzieci, które nie rozwijają się prawidłowo?
00:29:16:10 - 00:29:37:17
Julien Penders
To świetne pytanie. Naszym zdaniem Zgadza się. Ale musimy jeszcze udowodnić, że urządzenie prawidłowo tętno dziecka, tętno matki i kurczliwość macicy. Są to trzy parametry, które pozwalają na pełną diagnostykę tego, co dzieje się w czasie ciąży z kobietą i dzieckiem.
00:29:37:22 - 00:30:04:23
Julien Penders
I tak na przykład na etapie ciąży, w którym mogą wystąpić pewne nieprawidłowości w łożysku lub komplikacje, widać je po zmniejszonych ruchach płodu. Można to też zaobserwować na podstawie zmniejszenia tętna płodu. Są to rzeczy, które możemy zmierzyć za pomocą naszego urządzenia, by wykryć wczesne wskazówki, że coś może być nie tak.
00:30:05:04 - 00:30:23:13
Julien Penders
Jest to zdecydowanie kierunek, w którym chcemy podążać. Możliwość wykrywania oznak wewnątrzmacicznego obumarcia płotu stanowi element naszego planu długoterminowego, na okres od 5 do 7 lat. To naprawdę zaawansowane prace. W tym obszarze istnieje ogromna luka pod względem technologii i danych.
00:30:23:18 - 00:30:41:18
Julien Penders
Pierwszym krokiem jest stworzenie technologii, która pozwoli nam gromadzić dane. A mając dane, możemy zacząć zadawać te pytania i sprawdzić, czy możemy dostrzec fizjologiczne oznaki różnego rodzaju powikłań, a następnie spróbować je przewidzieć. Jest to część naszego planu działania. Mamy przed sobą wiele pracy, ale od czegoś trzeba zacząć.
00:30:41:18 - 00:30:45:09
Julien Penders
Ale tak, to doskonałe pytanie. Jest to coś, czym chcielibyśmy zająć się w przyszłości.
00:30:45:12 - 00:31:03:07
Abigail Acton
Żyjemy w ciekawych czasach, Julien. Przyczyniacie się do znaczącego postępu technicznego, dzięki czemu kobiety nie będą musiał tak często udawać się na badania kontrolne. Świetnie.
00:31:04:02 - 00:31:06:13
Abigail Acton
Dobrze więc… Dziękuję bardzo za rozmowę. Nasza praca jest fascynująca, i to na wielu różnych poziomach. Jeśli wszystko się uda, przed nam rysuje się dużo lepsza przyszłość.
00:31:06:13 - 00:31:15:07
Abigail Acton
To niezwykle ciekawe. Dziękuję za rozmowę.
00:31:16:12 - 00:31:17:54
Isabel Hoffmann
Dziękuję.
00:31:18:10 - 00:31:18:50
Audrey van der Meer
Również dziękuję.
00:31:19:12 - 00:31:20:17
Julien Penders
Jeszcze raz dziękuję. Mimo było wziąć udział w programie.
00:31:23:08 - 00:31:45:19
Abigail Acton
Nie ma za co. Jeśli podoba ci się ten podcast, zachęcam do jego zasubskrybowania – w ten sposób nie ominą cię informacje na temat najciekawszych badań naukowych finansowanych przez UE. Jeśli lubisz nas słuchać, możesz też powiedzieć o nas znajomym! Rozmawialiśmy między innymi o sposobach na poradzenie sobie z kolejną pandemią, o tym, jak rzeczywistość rozszerzona może uratować życie w przypadku pożaru na pokładzie statku, a także o roli bakterii glebowych we wspomaganiu rozwoju roślin.
00:31:46:23 - 00:32:04:01
Abigail Acton
Zapraszamy do przesłuchania pozostałych 34 odcinków – z pewnością znajdziesz w nich coś, co pobudzi twoją ciekawość. Być może chcesz dowiedzieć się, czym zajmują się zespoły innych projektów finansowanych przez UE, by złagodzić skutki wcześniactwa i opracować nowe metody profilaktyki. Zapraszamy do serwisu CORDIS, gdzie znajdziesz rezultaty badań realizowanych w ramach inicjatyw Horyzont 2020 i Horyzont Europa, które dotyczą tego obszaru.
00:32:05:03 - 00:32:25:21
Abigail Acton
Znajdziesz tam artykuły i wywiady, a także analizy i wyniki badań dotyczących wielu dziedzin i zagadnień – od Plutarcha po pluton. Z pewnością znajdziesz tam coś dla siebie. Być może uczestniczysz w projekcie lub chcesz uzyskać dofinansowanie. W naszym serwisie dowiesz się, czym zajmują się inni badacze w twojej dziedzinie. Zajrzyj na nasz portal i poznaj badania, które zmieniają świat.
00:32:26:23 - 00:32:33:23
Abigail Acton
Czekamy także na wiadomości, informacje i opinie. Zapraszamy do kontaktu pod adresem editorial@cordis.europa.eu. Do usłyszenia!
Dane i pomysły
Jedno na 10 dzieci rodzi się przed 37. tygodniem ciąży, co może niekorzystnie wpływać na płuca, powodować ślepotę i zaburzać rozwój mózgu. Światowa Organizacja Zdrowia poinformowała niedawno, że każdego dnia umiera około 6400 noworodków, co stanowi prawie 47% wszystkich zgonów dzieci poniżej piątego roku życia. Wcześniaki mają mniejsze zapasy składników odżywczych i niedojrzałe organy, co skutkuje wyższym ryzykiem niedożywienia. Niezbilansowane karmienie uzupełniające może dodatkowo zwiększać ryzyko niedoborów i nadmiarów składników odżywczych. Mleko matki jest doskonale zbilansowane do karmienia dzieci urodzonych w terminie, ale w przypadku wcześniaków wymaga wzmocnienia. Biorąc pod uwagę, że zawartość mleka może zmieniać się z dnia na dzień, a potrzeby niemowlęcia stale się zmieniają, dokładne czujniki mogłyby dokładnie i błyskawicznie informować pracowników służby zdrowia o tym, jakich składników odżywczych brakuje w mleku matki. Optymalizacja odżywiania wspomaga rozwój fizyczny dziecka, ale wcześniactwo może nieść ze sobą daleko idące skutki dla rozwoju mózgu dziecka jeszcze przed narodzinami. Jeden z naszych gości kieruje laboratorium, które opracowuje sposoby na rozpoznanie dzieci z grup ryzyka i indywidualne dostosowywanie stosowanego podejścia do pobudzania rozwoju w wymagających tego obszarach. Ale czy nie byłoby najlepiej interweniować, zanim jeszcze kobieta urodzi wcześniaka? Jeden z gości opowiada nam o opracowywaniu ubieralnego urządzenia monitorującego, które udostępnia placówkom opieki zdrowotnej w czasie rzeczywistym dane wskazujące na ryzyko, a wszystko to, gdy matka przebywa w zaciszu własnego domu. Audrey van der Meer jest dyrektorką Laboratorium Neuronauki Rozwojowej i profesorem neuropsychologii na Norweskim Uniwersytecie Nauki i Technologii w Trondheim. W kręgu jej zainteresowań znajduje się w szczególności mózg niemowlęcia, w tym jego niezwykła plastyczność i zdolność uczenia się od pierwszego dnia życia, a zagadnienia te badała w ramach projektu AIM_COACH. Isabel Hoffmann działa w branży deep-tech. Wykorzystując technologię i współpracę, stawia sobie za cel tworzeniem świata, w którym żywność przyczynia się do zdrowia, a nie do chorób społecznych. Jej firma Tellspec odpowiadała za realizację projektu Preemie, poświęconego opracowaniu innowacyjnych sposobów na personalizację odżywiania, aby wspomóc rozwój wcześniaków. Julien Penders jest współzałożycielem Bloomlife, firmy projektującej technologie ubieralne i analizy predykcyjne wspierające zdrowie prenatalne. Bloomlife opracował WISH, urządzenie połączone z systemem analizy danych, które poprawia dostępność opieki, dostarcza spersonalizowane informacje zwrotne dla matek oraz pomaga lekarzom w przewidywaniu powikłań podczas ciąży i postępowania z nimi.
Czekamy na Wasze opinie!
Jeśli chcesz podzielić się z nami swoją opinią na temat naszych podcastów, napisz do nas! Wszelkie komentarze, pytania lub sugestie prosimy przesyłać na adres editorial@cordis.europa.eu.
Słowa kluczowe
CORDIScovery, CORDIS, AIM_COACH, Preemie, WISH, wcześniactwo, ubieralne, neuropsychologia, odżywianie, monitor