polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-21

Allergen-derived DNA vaccines: mechanisms involved in mouse and human models

Komórki immunoregulacyjne wspomagają leczenie chorób alergicznych

Nowe szczepionki DNA zostały opracowane i przetestowane w leczeniu reakcji alergicznych na roztocza kurzu domowego i pyłki. W ramach badania przeanalizowano działanie hamujące reakcję alergiczną komórek T regulatorowych i komórek macierzystej mezenchymy.

Opracowanie skutecznego leczenia reakcji alergicznych na substancje takie jak roztocza kurzu domowego i pyłki Parietaria to jedno z najważniejszych zadań stojących przed przemysłem biofarmaceutycznym. Jednym z kierunków badań jest opracowanie szczepionek DNA kodującego alergeny. .Ogólnym celem europejskiego projektu ALLDNAVAC było zmierzenie wpływu szczepionek na komórki efektorowe odpowiedzialne za reakcje alergiczne. Oddzielne, ale związane z projektem badania, przeprowadzili uczestniczący w nim włoscy naukowcy z Uniwersytetu we Florencji, którzy badali mechanizm supresji odpowiedzi komórek T za pomocą dwóch typów komórek immunoregulacyjnych. Celem było sprawdzenie skuteczności naturalnych komórek T regulatorowych i komórek macierzystej mezenchymy (MSC) stosowanych razem z terapią szczepionkami DNA. Naturalne komórki T regulatorowe wyizolowane po porodzie z grasicy in vitro osłabiały działanie receptorów dla interleukiny-2 w docelowych komórkach T. Blokowały one także aktywność komórek Th1 i w mniejszym stopniu klonów komórek Th2. Dodatkowo badano także wpływ komórek mezenchymalnych na reakcję immunologiczną. Ta klasa somatycznych komórek macierzystych, funkcjonujących naturalnie jako komórki prekursorowe, ma właściwości immunoregulacyjne. W obecności interferonu gamma (IFN-gamma) miały one właściwości antyproliferacyjne nie tylko wobec komórek T, ale także wobec tak zwanych komórek "naturalnych zabójców" (NK), będących częścią wrodzonego układu immunologicznego. Skuteczne szczepionki DNA w leczeniu alergii bez wątpienia wzmocnią publiczne zaufanie do tej technologii. Pozwoli to wzmocnić konkurencyjność europejskiego przemysłu biotechnologicznego dzięki produkcji bezpieczniejszych szczepionek niższym kosztem.