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BETTER TREATMENTS FOR BREATHLESSNESS IN PALLIATIVE AND END OF LIFE CARE

Projektbeschreibung

Eine bessere Therapie bei chronischer Atemnot

Chronische Atemnot ist eine beängstigende Erkrankung mit körperlichen und psychosozialen Folgen. Da es kaum wirksame medikamentöse Therapien gibt, bringt die chronische Atemnot für die betroffene Person und ihre Familie extreme Belastungen mit sich. Das EU-finanzierte Projekt BETTER-B untersucht, ob Mirtazapin, ein bewährtes Antidepressivum, zur Behandlung von chronischer Atemnot eingesetzt werden könnte, worauf eine kürzlich durchgeführte Machbarkeitsstudie hingedeutet hatte. Das Forschungsteam von BETTER-B wird mit Patientinnen und Patienten in verschiedenen europäischen Ländern eine randomisierte klinische Doppelblindstudie durchführen, um die Wirksamkeit und Kosteneffizienz von Mirtazapin im Vergleich zu einem Placebo zu untersuchen. Weitere Bausteine des Projekts sind zudem eine Internetumfrage unter ärztlichem Personal, die Erarbeitung von europaweiten Leitlinien für die Versorgung bei Atemnot in der Palliativmedizin und Sterbebegleitung sowie qualitative Befragungen mit Teilnehmenden der Studie zu ihren persönlichen Erfahrungen.

Ziel

The BETTER-B consortium tests whether mirtazapine, currently used as an antidepressant, is an effective treatment to reduce chronic or refractory breathlessness (CB) in patients with advanced chronic obstructive pulmonary or interstitial lung disease (COPD or ILD) needing palliative care or at the end of life.

Our focus is on breathlessness that persists despite optimal treatment of the underlying condition. This widespread and frightening symptom has a major detrimental impact on patients’ quality of life and distresses their family, friends and carers. It is associated with physical and psychosocial morbidity and results in high use of health care services, including emergency care.

There are no licenced medicines for CB in the world. It is a major challenge to clinical management, care quality and patient wellbeing. We have completed a feasibility trial in 60 patients, reviews and case studies that suggest mirtazapine is a promising treatment.

To assess if mirtazapine is effective, we conduct a randomised double blind clinical trial of mirtazapine versus placebo in patients with CB and COPD or ILD. The trial recruits 324 patients over 18 months across respiratory, palliative care and community services in Poland, Ireland, Italy, Germany and the UK. We study the effects of treatment over time on patients, their family or caregivers and care costs. We survey clinicians and produce accessible European guidance on treating CB.

The consortium unites a unique multi-disciplinary group of clinician scientists from respiratory, palliative, geriatric and rehabilitation fields, alongside statisticians, trialists, health economists, health care researchers, patient and consumer groups and a European Society. This ensures the optimal design and operation of the trial and the widest impact from its results.

Using an existing medicine for a different purpose offers a highly cost-effective approach for treatment that can be implemented and sustained internationally.

Aufforderung zur Vorschlagseinreichung

H2020-SC1-BHC-2018-2020

Andere Projekte für diesen Aufruf anzeigen

Unterauftrag

H2020-SC1-2018-Single-Stage-RTD

Koordinator

KING'S COLLEGE LONDON
Netto-EU-Beitrag
€ 1 638 396,85
Adresse
STRAND
WC2R 2LS London
Vereinigtes Königreich

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Region
London Inner London — West Westminster
Aktivitätstyp
Higher or Secondary Education Establishments
Links
Gesamtkosten
€ 1 638 396,85

Beteiligte (14)