polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
CORDIS Web 30th anniversary CORDIS Web 30th anniversary
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-24

Methane fluxes in ocean margin sediments: microbiological and geochemical control

Bioznaczniki dla przemysłu naftowego na Morzu Północnym

Z miejsc uchodzenia metanu i dziobów na Morzu Północnym zebrano próbki wody oraz osadów. Próbki te przeanalizowane zostały na zawartość mikroorganizmów, których DNA może być wykorzystana w charakterze bioznaczników przez przemysł wydobywczy ropy naftowej.

W ramach projektu METROL studiowano rolę ważnego gazu cieplarnianego, jakim jest metan, w wybranych marginalnych strefach osadów oceanicznych. Partnerzy projektu, przedsiębiorstwo Statoil ASA w norweskim mieście Trondheim, badali próbki wody zebrane z miejsc uchodzenia metanu oraz kraterów na dnie morskim, zwanych także dziobami. Niektóre próbki zebrane zostały z jednego miejsca na różnych głębokościach. Miejscowe próbki osadów były również zbierane z miejsc leżących blisko ujść gazu, oraz przy miejscach dziobów. Zbieranie próbek realizowane było w rejonie Tommeliten, Kvitebjørn i Holene na Morzu Północnym. Badacze przeanalizowali różnorodność mikrobiologiczną w próbkach wody, wykorzystując do tego celu klonowanie, sekwencjonowanie genów oraz techniki amplifikacji DNA. Próbki pobierane były przy użyciu cytometru przepływowego, w taki sposób, by rozkład wielkości niewielkich cząsteczek zawierał się w przedziale średnic od 200 do 600 nanometrów. Zastosowano także szereg technik barwienia w stosunku do cząsteczek, w których zawartość większości mikroorganizmów była martwa po przetransportowaniu na brzeg. Próbki wody analizowane były przy użyciu elektroforezy żelu czynnika denaturującego (DGGE), co umożliwiło wykazanie, iż zawarte w próbkach mikroby różniły się między sobą w zależności od miejsca pobrania oraz głębokości. Próbki osadów przebadane zostały przy wykorzystaniu poliformizmu długości fragmentów restrykcyjnych (RFLP), co także wykazało różnice zależne od miejsca pobrania. Do analizy próbek osadów oraz upewnienia się co do rozkładu grup bakteryjnych grup bakterii i archeanów znalezionych w społeczności mikrobiologicznej wykorzystano mapowanie genomów i analizę sekwencyjną.Naukowcy wykorzystali wyniki analizy DNA do sporządzenia filogenetycznego dendrogramu, by pomóc w zrozumieniu ewolucyjnych zależności oraz możliwego pochodzenia mikroorganizmów. Dane DNA zostały także porównane z bankami genów w celu znalezienia możliwych dopasowań oraz wykorzystane w charakterze specyficznych znaczników przy analizie próbek pobranych z innych miejsc, obejmujących te, które powiązane są z wydobywaniem ropy naftowej.%Prace podjęte przez zespół Statoil umożliwiły wykrycie nieznanych dotąd sekwencji genów, co wskazywało na obecność nowych gatunków mikroorganizmów. Rezultaty wykazały także różnice występujące pomiędzy populacjami mikrobiologicznymi w zależności od miejsca, a także między pobranymi próbkami wody i osadów. Odkrycia poczynione w ramach projektu METROL mogą pomóc w poszukiwaniu ropy naftowej oraz lepszym zrozumieniu mikroorganizmów, związanych z miejscami jej wydobywania.