polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-15

Multipurpose exploitation of european forest resources: from wood and bark to bioactive compounds

Nadreaktywna odpowiedź immunologiczna zredukowana przez wyciągi z drzew

Aby wyizolować substancje umożliwiające spowolnienie nadreaktywnej odpowiedzi immunologicznej, naukowcy sięgnęli do natury bogatej w związki aktywne biologicznie. Testom poddane zostały związki pochodzące z wyciągów z sęków i kory topoli czarnej amerykańskiej, drzewa wykorzystywanego do produkcji tarcicy i papierówki.

Wiele roślin zawiera substancje ekstrakcyjne, które zapewniają ochronę przed patogenami oddziałującymi na komórki i tkanki. Naukowcy z finansowanego przez UE projektu CERBERUS skupili się na wykorzystaniu mechanizmów ochrony komórkowej, jaką zapewniają związki aktywne biologicznie. Testowano ich działanie antybakteryjne oraz ochronne, jak również ogólny wpływ na zdrowie. W badaniach prowadzonych na Uniwersytecie Westminster w Londynie naukowcy biorący udział w projekcie skupili się na zdolności wyciągów z roślin do obniżania szkodliwego działania mechanizmów obrony komórkowej. Badano zwłaszcza działanie neutrofili, białych krwinek fagocytowych, które gromadzą się w miejscu wystąpienia infekcji. Jednym z głównych mechanizmów obronnych organizmu ludzkiego, oprócz działania neutrofili, jest wybuch tlenowy, w wyniku którego wytworzone mogą zostać aktywne formy tlenu (ROS), w tym kwas chlorowy(I) produkowany przez enzym o nazwie mieloperoksydaza. Nadreaktywna odpowiedź w postaci stanu zapalnego uznawana jest za czynnik odpowiedzialny za uszkodzenia komórkowe różnego typu i może prowadzić do formowania się niektórych postaci nowotworu. Zespół opracował próby umożliwiające sprawdzenie skuteczności działania wyciągów z sęków i kory topoli czarnej amerykańskiej w procesie hamowania produkcji ROS. Trzydzieści sześć wyciągów porównano ze związkami referencyjnymi - hydroksymatairezinolem i nitekaponem - wykazującymi silne działanie przeciwko mieloperoksydazie. Wyniki są bardzo obiecujące. Wyciąg o najsilniejszym działaniu wykazał aktywność porównywalną do nitekaponu, syntetycznego środka farmakologicznego, i okazał się bardziej skuteczny niż naturalny lignan roślinny znany jako hydroksymatairezinol. Wyniki przeprowadzonych badań dowiodły, że wyciągi z drzew mogą wpływać na odpowiedzi immunologiczne. Odkrycie to umożliwia opracowanie naturalnych środków farmakologicznych o właściwościach przeciwutleniających i antynowotworowych, powodujących minimalne skutki uboczne, co może przynieść korzyści przemysłowi biofarmaceutycznego.