polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-24

T cell immunity and ageing

Metody hamujące proces starzenia się limfocytów T

Do dolegliwości związanych ze starzeniem i osłabieniem układu immunologicznego należą rak i podwyższone ryzyko infekcji. Naukowcy prowadzą badania nad różnymi metodami skutkującymi potencjalnym przeciwdziałaniem procesowi starzenia się ludzkich limfocytów T.

Odkrycie czynników, które opóźnią proces starzenia komórek, stanowi wielką pokusę. Będzie ono nie tylko bardzo zyskowne, ale również zrewolucjonizuje pojęcie podeszłego wieku i słabowitości. Być może procesowi starzenia nie będą towarzyszyły choroby, będące wynikiem wieku oraz nieprawidłowego funkcjonowania komórek. Finansowany ze środków UE projekt T-CIA koncentrował swoje działania na procesie starzenia się limfocytów T. Komórki te odgrywają istotną rolę w ludzkim układzie immunologicznym, a po ekspozycji na działanie czynnika obcego stają się specyficzne w stosunku do "celów molekularnych", czyli antygenów. Dlatego też stanowią one częścią adaptacyjnego układu immunologicznego i pełnią ważną rolę w zwalczaniu komórek nowotworowych i wirusów. Zespół projektowy z Uniwersytetu Nottingham Trent przeprowadził badania nad różnymi strategiami przeciwdziałania procesowi starzenia się limfocytów T w warunkach hodowli in vitro. Zmierzono parametry lub wskaźniki procesu starzenia, takie jak poziomy zniszczenia DNA, długość życia w hodowli komórkowej i zdolność do podziałów, czyli proliferacji. Obniżone ciśnienie cząstkowe tlenu oraz dodanie przeciwutleniacza, dysmutazy ponadtlenkowej, wywołały takie same efekty na hodowane komórki. W obu przypadkach zdolność namnażania i długość życia uległy obniżeniu i skróceniu. Ponadto, w obu badaniach zniszczenie DNA uległo zmniejszeniu. Przypuszcza się, że wyniki te są skutkiem ogólnej zmiany w równowadze redoks w komórce. Może to wpłynąć na szlaki sygnałowe z udziałem reaktywnych form tlenu (RFT). Jednym z nich jest szlak MAPK, odpowiedzialny z aktywację podziału komórek. Partnerzy projektu zaplanowali dalsze badania w oparciu o otrzymane wyniki w celu ich weryfikacji. Celem ostatecznym jest zaoferowanie metod przeciwdziałania procesowi starzenia na poziomie komórkowym.