polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-06-18

Isotope constraints on the contribution of metal-rich magmatic fluids to back-arc seafloor hydrothermal systems

Różnorodność minerałów w podwodnych gejzerach

Kominy hydrotermalne na dnie oceanu przenoszą związki chemiczne znajdujące się w skorupie ziemskiej do atmosfery. Nowe dane na temat źródeł zróżnicowania substancji chemicznych w takich kominach powinny przynieść zarówno korzyści gospodarcze, jak i środowiskowe.

Rosnące zainteresowanie wydobywaniem zasobów mineralnych z dna morskiego oznacza, że konieczne jest lepsze poznanie wymiany substancji chemicznych między litosferą (zewnętrzną skorupą skalną Ziemi) a oceanami, które pokrywają większość jej powierzchni. Globalna równowaga geochemiczna ma też duże znaczenie dla zmiany klimatu. W ramach projektu ISOBAB finansowany ze środków UE zespół naukowców badał rzadkie systemy hydrotermalne powiązane z mineralizacją, aby uzyskać podstawowe informacje na temat zachodzących pod dnem morskim procesów metalogenezy. Kominy hydrotermalne okryto po raz pierwszy w roku 1977. Przypominają one gejzery wyrzucające bardzo gorącą i bogatą w minerały wodę ze szczelin znajdujących się na dnie oceanu. W procesach hydrotermalnych zachodzących w basenach załukowych przedpola (BAB), odmianie basenu podmorskiego, powstaje wiele różnych substancji chemicznych i osadów mineralnych, dlatego też wymiana chemiczna jest tu szczególnie ważna. Pokłady rud w BAB najprawdopodobniej pochodzą z dwóch źródeł: bogatej w metale magmy oraz wytrącania/remobilizacji metali. Znaczenie każdego z tych źródeł nie jest jednak jasne. Uczestnicy projektu ISOBAB wybrali nietradycyjne izotopy kadmu, cynku i antymonu oraz izotopy siarki pochodzące z podmorskich systemów kominów hydrotermalnych (skała ciekła, złoża i skały podłoża), aby uzyskać szczegółowe informacje na ten temat. Chcąc uzyskać kompletny obraz mineralizacji, na wczesnym etapie prac uwzględniono w analizach izotopy żelaza i miedzi. Dzięki połączeniu badań doświadczalnych i modelowania udało się opisać najważniejsze czynniki wpływające na zróżnicowanie izotopów w cieczach kominów, a także wyeliminować czynniki, które są nieistotne. Wyniki tych prac są ważne w kontekście przyszłości unijnych badań oceanicznych i działalności wydobywczej na dnie mórz, a także dla nauk w dziedzinie chemii nietradycyjnych izotopów. Jeśli chodzi o szerszą perspektywę, lepsze zrozumienie systemów hydrotermalnych i ich wpływu na wymianę geochemiczną przyczyni się do rozwoju badań nad globalnymi zmianami klimatu.