Projektbeschreibung
Ein Lebenserhaltungssystem für viel zu früh geborene Kinder
Ein Großteil der Überlebenden unter den deutlich zu früh geborenen Kindern (<28 Wochen) leidet ein Leben lang unter Einschränkungen durch Herz-Kreislauf-Erkrankungen sowie neurologische, Atem- und Stoffwechselprobleme. Gegenwärtig wird in solchen Fällen die Funktion der Organe eingeleitet, die Lunge und der Darm sind bei Frühgeborenen jedoch nicht für einen solchen Eingriff geeignet. Das EU-finanzierte Konsortium wird ein komplett neues System zur Behandlung dieser Neugeborenen entwickeln. Dabei sollen die angeborenen physiologischen kardiorespiratorischen Merkmale des Fötus ex vivo rekonstruiert werden. Das System umfasst eine künstliche Plazenta mit Sauerstoff- und Nährstoffaustausch, eine kontinuierliche nichtinvasive Überwachung der Parameter des Fötus, eine fötale Testpuppe zur Simulation des Neugeborenen und eine entsprechende rechnergestützte Modellierung. Ein interdisziplinäres Team aus Wissenschafts- und Industriepartnern hat sich zusammengeschlossen, um die Funktionalität des Systems als Konzeptnachweis zu demonstrieren.
Ziel
Every year, 800.000 babies are born extremely preterm (EP; <28 weeks of age) worldwide. A large proportion of survivors from this group of smallest infants face lifelong disabilities, including breathing, cardiac, neurological and metabolic problems. Current treatment requires the preterm initiation of body functions for which the respective organs are not prepared. This affects primarily the lungs which need to provide gas-exchange under air (i.e. oxygen-based mechanical ventilation), and the gut, which is needed for energy and nutrition. This approach causes major therapy-related morbidity such as bronchopulmonary dysplasia, necrotizing enterocolitis and germinal matrix bleeding. The Perinatal Life Support (PLS) consortium envisions a medical device that can support the safe development of EP infants outside the womb by preserving the innate fetal cardiorespiratory physiology ex vivo, with the following enabling technologies:
1. A liquid-based environment with oxygen and nutrient exchange using an ´artificial placenta´;
2. Continuous and non-invasive monitoring of fetal parameters such as heart rate and oxygenation;
3. Computational models for fast and objective clinical decision support based on physiological data input;
4. A fetal manikin that can accurately simulate EP infants in an intensive care setting.
The PLS project will be carried out by an interdisciplinary group of academia and industry with experience in modelling, monitoring, engineering, obstetrics and neonatology. The technology underlying PLS is applicable to conditions where ex vivo life support is required e.g. organ perfusion, regeneration and transplantation. The integrated system will allow major progress towards translation for an urgent medical need, where new solutions are lacking as preclinical models are inadequate and clinical trials not feasible. Innovative simulation technology will enable technical validation of PLS, with demonstration of functionality in a final Proof-of-Principle.
Wissenschaftliches Gebiet
Not validated
Not validated
Schlüsselbegriffe
Programm/Programme
Aufforderung zur Vorschlagseinreichung
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H2020-FETOPEN-2018-2019-2020-01
Finanzierungsplan
RIA - Research and Innovation actionKoordinator
5612 AE Eindhoven
Niederlande