polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-06

Zabezpieczenie technologii ziemskich przez pogodą kosmiczną

Naukowcy na całym świecie pracują nad zabezpieczeniem technologii ziemskich przez zagrożeniami związanymi z pogodą kosmiczną. Do prac włączyli się ostatnio naukowcy z Uniwersytetu w Leicester, Wlk. Brytania, którzy wdrożyli tryb pracy "podwójnej pulsacji" na dwóch radarach stanowiących część systemu SuperDARN (Super Dual Auroral Radar Network), międzynarodowej sieci radarów do oceny górnej warstwy atmosfery i jonosfery Ziemi. System SuperDARN obejmuje 11 radarów na półkuli północnej i 7 na półkuli południowej, pracujących w pasmach wysokich częstotliwości od 8 do 22 megaherców (MHz). Radary umożliwiają obserwacje pogody kosmicznej, która mogłaby wyrządzić szkody w technologiach stosowanych na Ziemi. "Intensywne zdarzenia w pogodzie kosmicznej są wywoływane przez eksplozje energii zmagazynowanej w polach magnetycznych Słońca" - powiedział James D. Borderick z grupy Fizyki Radiowej i Plazmy Kosmicznej na Wydziale Fizyki i Astronomii Uniwersytetu w Leicester. "Silny wybuch energii elektromagnetycznej docierający do Ziemi może zakłócić funkcjonowanie wielu podstawowych usług, takich jak funkcjonowanie satelitów i samolotów, nawigacji czy sieci energetycznych." Pogoda kosmiczna może mieć negatywny wpływ na technologie telekomunikacyjne i informatyczne zdaniem Bordericka. "Wszystkie nowoczesne społeczeństwa w znacznym stopniu polegają na systemach kosmicznych w komunikacji i informacji (meteorologia, nawigacja, teledetekcja)" - jak mówi. "Jak przyznają towarzystwa ubezpieczeniowe, z konsekwencjami zakłóceń pogody kosmicznej wiążą się wysokie koszty i wysokie ryzyko." Jak twierdzi naukowiec, tryb podwójnego pulsowania wdrożono na radarach grupy CUTLASS (Co-operative UK Twin Located Auroral Sounding System), które są zlokalizowane w Finlandii i Islandii. System CUTLASS zapewnia pomiary wektorów przepływu jonosfery w wysokiej rozdzielczości czasowej. "Nowy tryb sondowania zwiększa czasową rozdzielczość pomiaru nieregularności plazmy w jonosferze [warstwie atmosfery ziemskiej, która jest jonizowana przez promieniowanie słoneczne]" - wyjaśnia Borderick. "Zwiększenie rozdzielczości może pomóc nam zrozumieć sprzęganie się procesów wiatru słonecznego i magnetosfery Ziemi [silnie namagnesowanego regionu] poprzez umożliwienie obserwacji zjawisk na mniejszą skalę w niespotykanej dotąd rozdzielczości." Naukowcy zaangażowani w tę dziedzinę badań pogłębiają swoją wiedzę na temat zjawisk związanych z interakcją Słońce-Ziemia dzięki wykorzystywaniu nowego trybu pracy radaru oraz dostępnych instrumentów naziemnych i kosmicznych" - informuje naukowiec z Leicester. Pewnego dnia naukowcy będą w stanie zapewnić "dokładne prognozy intensywnych zdarzeń pogodowych i aktywną ochronę" - dodał Borderick. Wyniki ostatnich badań podkreślają znaczenie korzystania z naziemnych pomiarów środowiska bliskiego kosmosu obok obserwacji kosmicznych. Zdaniem naukowca, wyniki zwracają również uwagę na bezpośredni wpływ pogody kosmicznej na systemy technologiczne pracujące na Ziemi.