polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-04-13

Niespodziewana nadzieja w walce z chorobami związanymi z uszkodzeniami DNA

Nowa wiedza na temat sposobów, w jakie komórki reagują na uszkodzenia DNA, może oznaczać nowe i lepsze sposoby leczenia nowotworów.

Uszkodzenie DNA w komórkach może prowadzić do powstawania różnego rodzaju chorób genetycznych oraz nowotworów. Naprawa uszkodzeń odbywa się za sprawą pewnego procesu zachodzącego w naszych ciałach, który znakuje białka naprawcze i kieruje je do miejsca, w którym nastąpiło uszkodzenie. Proces ten nosi nazwę ADP-rybozylacji (ADPr), a jego zrozumienie jest kluczowe dla opracowania i rozwoju lepszych sposobów leczenia chorób związanych z uszkodzeniami DNA, wśród których można wymienić między innymi nowotwory. Do niedawna starania naukowców ukierunkowane na badanie mechanizmów molekularnych leżących u podstaw tego procesu napotykały liczne trudności. Niespodziewanie informacje i dane dotyczące tych mechanizmów udało się uzyskać w ramach badań naukowych wspieranych przez finansowany przez Unię Europejską projekt InVivo_DDR_ADPR. Pierwotnym celem projektu było zmapowanie wszystkich obszarów, w których zachodzi proces ADPr w organizmie nicienia Caenorhabditis elegans, którego genom był pierwszym w historii w pełni zsekwencjonowanym genomem zwierzęcym. Dzięki zmapowaniu tych obszarów, naukowcy zamierzali odkryć wszystkie mechanizmy molekularne biorące udział w naprawie uszkodzeń DNA, jednak już na wczesnym etapie prowadzonych badań odkryli, że znaczniki ADPr mogą również wiązać się z jednym z aminokwasów – seryną, dzięki czemu ujawnili istnienie ADP-rybozylacji seryny (Ser-ADPr), stanowiącej nowy rodzaj znacznika histonowego. Jeśli naukowcom uda się zrozumieć działanie sieci regulujących leżących u podstaw tego procesu, mogą dzięki temu powstać nowe, bardziej skuteczne leki na choroby związane z uszkodzeniami DNA. „Na pierwszy rzut oka może się to wydawać nieznaczącym szczegółem, jednak w »fabryce» « komórkowej mechanizm ten odgrywa niezwykle ważną rolę”, twierdzi dr Juan José Bonfiglio, badacz laboratorium Matic z ramienia niemieckiego Towarzystwa im. Maxa Plancka na rzecz Rozwoju Nauki będącego koordynatorem projektu, którego wypowiedź została zacytowana w informacji prasowej opublikowanej na stronie internetowej „News Medical”. „To odkrycie można porównać do znalezienia nowej litery alfabetu, który rzekomo znaliśmy od A do Z – w tym przypadku mamy zaś do czynienia z alfabetem, który komórki wykorzystują do przesyłania kluczowych informacji”.

Nowe odkrycia dotyczące reakcji komórki na uszkodzenia DNA