polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-04-23

PLANTOID: rozwiązania robotyczne inspirowane roślinami

Dofinansowani ze środków unijnych badacze prezentują rewolucyjne techniki robotyczne inspirowane światem flory, które mają wydrukowany w 3D pień i liście wyczuwające środowisko oraz korzenie, które rosną i są w stanie zmieniać kierunek.

Ludzie w sposób naturalny rozumieją problemy i rozwiązania z perspektywy animalistycznej, mając tendencje do postrzegania roślin jako organizmów pasywnych, które niewiele robią – a one poruszają się, czują i są w tym wyjątkowo skuteczne. Barbara Mazzolai z Istituto Italiano di Tecnologia (IIT) koordynuje projekt http://ec.europa.eu/research/fp7/index_en.cfm (7PR) - PLANTOID , dofinansowany z podprogramu „Przyszłe i powstające technologie (FET) ”. Twierdzi, że ludzie mogą się od roślin wiele nauczyć. „Naszym celem jest projekt, prototyp i walidacja nowej generacji sprzętu ICT i technologii programistycznych inspirowanych roślinami”. Widzi potencjalne zastosowania dla takich technologii w rolnictwie, medycynie, a nawet w eksploracji kosmosu. Prototyp PLANTOID został wyposażony w dwa czynnościowe korzenie. Jeden z nich potrafi skręcać, reagując na informacje z sensorów na swoim koniuszku. W ten sposób korzeń omija przeszkodę czy też żrące bądź toksyczne produkty. Drugi korzeń może sztucznie rosnąć. „Warstwy nowego materiału są odkładane w pobliżu koniuszka, aby wytworzyć siłę napędową do penetracji gleby” – wyjaśnia Mazzolai. Korzeń rośnie rozbudowując się i penetruje glebę. Korzenie są połączone z pniem, w którym znajduje się mikrokomputer. Sam pień jest zbudowany z tworzywa sztucznego i wydrukowany w technice 3D. Wreszcie liście robota PLANTOID, podobnie do tych w naturze, są wyposażone w czujniki do oceny warunków środowiska, takich jak temperatura, wilgotność, grawitacja, dotyk i czynniki chemiczne. Unikatowy projekt wykorzystujący unikatowe właściwości roślin Dofinansowany na kwotę 1,6 mln EUR projekt PLANTOID będzie pierwszym przedsięwzięciem, w ramach którego zostaną zaprojektowane i opracowane rozwiązania robotyczne oparte na modelach roślinnych. Prototyp w zamyśle nie ma służyć do jakiegoś szczególnego celu, lecz jako demonstracja nowych technik robotycznych. Aczkolwiek – jak zauważa Mazzolai – pośród rzeczywistych zastosowań w przyszłości może znaleźć się wykrywanie zanieczyszczeń i ocena ich stężenia, np. metali ciężkich lub składników odżywczych w środowisku oraz mapowanie i monitoring warunków gleb lądowych. Roboty przypominające rośliny mogą szczególnie nadawać się do eksploracji kosmosu, będąc w stanie wkopać się i zasadzić w obcych środowiskach, kierując się danymi z czujników i adaptując do potencjalnie surowych warunków zewnętrznych. Inne obiecujące zastosowania to między innymi elastyczne roboty endoskopowe do delikatnych zabiegów chirurgicznych w medycynie, a większe roboto-rośliny mogłyby znaleźć zastosowanie w operacjach poszukiwawczo-ratunkowych w następstwie na przykład katastrofy naturalnej. „Rośliny są niezwykle efektywne pod względem zużycia energii w czasie ruchu – stwierdza Mazzolai – co sugeruje wiele rozwiązań bez mięśni, czyli niekoniecznie animalistycznych, na potrzeby świata robotyki”. Wyjątkowe cechy roślin mogą stać się źródłem inspiracji dla nowych przedsiębiorstw, produkujących inteligentne i użyteczne urządzenia robotyczne przypominające rośliny. Naukowcy z projektu PLANTOID planują zakończyć trzyletnie przedsięwzięcie w kwietniu 2015 r. Pracują obecnie nad integracją większej liczby funkcji w jednym korzeniu w celu penetracji i sterowania w glebie. Inne interesujące kierunki prac to struktury roślinne, które są w stanie wykorzystywać energię środowiska zewnętrznego. Naukowcy zastanawiają się, czy rośliny są zdolne do inteligentnych zachowań, tj. czy wzrost robota może się zmieniać w czasie na podstawie wcześniejszych doświadczeń. Mogłoby to doprowadzić do opracowania urządzeń o podwyższonej inteligencji, zdolnych do czucia, ale także podążania za bodźcami i podejmowania decyzji. Link do projektu w serwisie CORDIS Link do strony internetowej projektu Inne linki: FET